Suttit upp för första gången och tränat frihetsdressyr första gången

Nu har det hänt massor sedan sist jag skrev.
Bland annat så har vi utvecklats och gått framåt i longeringen och med all hantering. Hon blir fortfarande stressad när vi är i stallet och har folk runtomkring oss men är vi själva är hon lugn och fin.
Förra torsdagen satte vi upp på henne för första gången. Min vän Johanna var första försöksdjuret. Hon satt upp utan några som helst problem. Vi körde lite ponnyridning några varv, stannade och startade och allt gick bra. Sedan var det min tur. Vi var egentligen väldigt nöjda redan vid första uppsittningen men jag blev väldigt sugen så hoppade utan problem upp själv med, Hon skötte sig perfekt.
Idag hade vi första lektionen för Anna Savholm i frihetsdressyr. Vi började att träna på volt. Jag berättade vad jag ville träna på. Vid longeringen så kan hon ha svårt att slappna av och därför svårt att trava ibland. Därför började vi med att träna på avslappning. Vi började även med att använda oss av godis och belöning. Det gav otroligt bra effekt och en mycket arbetsvillig och positiv häst. Det var riktigt kul. Det blir en lektion till om två månader så nu har vi en del att träna på till nästa lektion
Jag har även köpt en sadel nu. Det blev en Top Reiter sadel. Har lagt på den idag och den låg helt okej, Kommer nog bli bra när hon byggt till sig lite.

Kommentera här: